Mistyk

CZYM JEST ŚWIADOMOŚĆ

3 posty w tym temacie

ŚWIADOMOŚĆ czym ona tak naprawdę jest ,Jest ona Holograficznym odbiciem zewnętrznej rzeczywistości ,czymś Niematerialnym - Duchowym ,Ulotnym Jak Wiatr.

Świadomość jest Naszymi Wymiarami-Poziomami Naszego Wewnętrznego Świata jakim jest Nasz Umysł ,Nasza Psychika Wraz Z towarzyszącymi jej Emocjami ,Uczuciami .

Abby Utrzymać/Utrzymywać Świadomość Na Stałym Poziomie ,Nie Tracąc Przy Tym Zmysłów ,potrzebne jest nam Twarde Oprzyrządowanie Umysłu bądź Boskie Prowadzenie Jakimi Są :WIARA ,NADZIEJA I MIŁOŚĆ }INTUICJA .

I Dobrze Gdy Codziennie O Tym Pamiętamy ,Ponieważ Świadomość Jak Mgła Jest Niezwykle Ulotna I Nietrwała.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Świadomość , to połączenie /zintegrowanie w sobie trzech poziomów umysłu /głębi psychicznej -

1.Nie-świadomości ( królestwo symboli , archetypowych mitów i fantazji ).

2.Pod-świadomości ( która przemawia do nas symbolami i metaforami w snach i marzeniach sennych ,w nocy ).

3. Nad-świadomość(* transcendentna /intuicyjna sfera umysłu ludzkiego ,brana za istotę wyższą )

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Bycie w pełni świadomym ,to zadawanie sobie najważniejszych pytań o sens istnienia ,to bycie filozofem , wyraz filozofia jest wyrazem pochodzenia greckiego i znaczy po grecku tyle, co umiłowanie mądrości . W starożytności mówiono, że wprowadził go Pitagoras, sam będąc jednym z pierwszych filozofów; zastąpił nim wyraz mądrość i tych, których dotąd nazywano mędrcami, zaczęto nazywać filozofami, twierdząc, że mądrość jest rzeczą Bogów, ludziom zaś co najwyżej może być dane umiłowanie mądrości.

Za Grecją poszły inne narody i języki i odtąd wszędzie i zawsze miano filozofii dawano najwyżej wiedzy dostępnej człowiekowi. Ale pogląd na to, co jest wiedzą najwyższą, uległ głębokim i wielokrotnym przemianom, a przez to także zmieniło się rozumienie filozofii.

Filozofia jako synonim nauki.

Pierwotnie, we wczesnych czasach greckich, za Pitagorasa i jeszcze w następnych pokoleniach, rozumiano przez nią wszelką wiedzę, była ona synonimem wszelkiej nauki. Filozofię określano ogólnie jako poznanie rzeczy boskich i ludzkichâ. Do poznania co prawda nie zaliczano tego, co dziś nazywamy wiedzą opisową i historyczną: znajomość jednostkowych faktów, wiadomość o tym, że coś jest lub było, w rozumieniu starożytnym nie stanowiła jeszcze poznania. Również i praktycznych, technicznych umiejętności â jak trafiać

po ladach i morzach, jak mierzyć przestrzeń, jak leczyć choroby nie uważano za poznanie. Tego wszystkiego nie zaliczano więc do filozofii.

Od poznania wymagano, by było ogólnie i połączone ze zrozumieniem. Natomiast wszystko, co tym warunkom czyniło zadość, zaliczano do jedynej wszystko obejmującej nauki, nie myśląc jeszcze o dzieleniu jej na poszczególne dyscypliny, i całą tę naukę nazywano filozofią. To też rozważania o naturze ciał i przemian, o pierwszej przyczynie bytu, o żywiołach i o budowie ziemi i nieba tak samo jak o klimacie, o przyczynie burz i tęcz, wiatrów i trzęsień ziemi â wszystkie razem zaliczamy do filozofii.

To, co dziś nazywamy fizyką, i to co geografią, meteorologią i biologią â wszystko to wchodziło w jej zakres.

Filozofia jako ânauka nad naukamiâ.

Rozwój nauki i wynikających z niej podział pracy naukowej i rozdzielnie poszczególnych nauk rozbiły to pierwotne szerokie pojęcie filozofii. Stało się to w klasycznym okresie myśli greckiej, w IV wieku przed Chr. Z wielkiego zakresu, obejmującego wszelka wiedzę, część tylko została wówczas przy filozofii. Jaka zaś część, o tym zadecydowały poglądy wielkiego ówczesnego myśliciela, Platona.

Platon [429-347 przed nar. Chr.]stanął bowiem na stanowisku, że świat cielesny, jaki nas otacza i jest pierwszym i naturalnym przedmiotem badań naukowych, jest jedynie zjawiskiem, nie zaś prawdziwym bytem. Byt prawdziwy musi być wieczny i niezmienny, a ciało nie jest wieczne, lecz tylko ideie bezcielesne, zmysłom niedostępne, poznawalne rozumem i intuicją, będące wieczystą osnową świata. Otóż nauka jest prawdziwym poznaniem wtedy, gdy poznaje prawdziwy byt. A więc nauka o zjawiskach nie jest prawdziwym poznaniem i nie należy się jej nazwa filozofii. Filozofia jest nauką o ideach wiecznych. Filozofia przestała być równoznaczna z nauką, ale zachowała jej najważniejszą część; nie jest już ânaukąâ ale jest â jak mówiono â ânauką nad naukamiâ.

Pogląd Platona na filozofię został dokładniej opracowany przez jego wielkiego ucznia Arystotelesa. Był wprawdzie realistą, nie wierzył w istnienie idei, uznawał jedynie byt realny, jednak zachował platońską dwoistość w pojęciu nauki. Poszczególne nauki zajmują się szczegółowymi postaciami bytu, ale ponad nimi musi być jedna, która zajmuje się bytem jako takim, ustala ogólną naturę i pierwszą przyczynę wszelkiego bytu: to jest filozofia.

W zbiorze Arystotelesa badania te były umieszczone w pismach fizykalnych i stąd nazwano

je pismem następującym po fizyce, czyli po grecku metafizyką. Ta przypadkowa nazwa utrwaliła się odtąd w terminologii wszystkich języków europejskich. Ale i nazwy âfilozofiaâ używano częściej w głębszym znaczeniu, mniej więcej równoznacznie z metafizyką, w sensie nauki o bycie i jako czynach, dających ogólny naukowy pogląd na świat.

Filozofia jako wiedza o Bogu i duszy.

W porównaniu z pierwotnym pojęciem filozofii była to wielka przemiana : tamta miała za główny przedmiot świat fizyczny, ta zaś świat idealny i niematerialna, boską przyczynę rzeczy. Bóg i dusza - to były jej najbliższe tematy. I gdy filozofia w pierwotnym ujęciu mogła w znaczniej mierze opierać się na doświadczeniu, ta była już całkowicie rzeczą spekulacji umysłowej, intuicji i dedukcji( rozumowanie). Spekulacja ta objęła niebawem rozległe tereny, aż wypadło podzielić filozofię na części; później poza działem ogólnym wyróżniano w niej zazwyczaj trzy wielkie działy:

-teologię

-psychologię

-kosmologię

czyli filozoficzne teorie Boga, duszy i wszechświata.

U Platona i Arystotelesa pojecie filozofii znalazło dojrzały i nieprzemijający wyraz. Razem jednak z przemianami w umysłowości europejskiej podlegało ono dość znacznym jeszcze wahaniom. Najważniejszym był zwrot w kierunku religii: związek z religią, jaki filozofia miała od początku, wzmógł się znacznie w końcowym, na wskroś religijnym okresie starożytności. Myśl zwracała się wówczas niepodzielnie ku sprawom wiecznym, zaziemskim,

Boskim. Jedyną wiedzą posiadającą wartość wydawała się wtedy wiedza o zaświatach i w niej widziano jedyną, prawdziwa filozofię .

Filozofia jako sztuka życia.

Filozofowie stawiali sobie teraz za cel nie tylko poznanie bytu, ale także i więcej jeszcze zbliżenia się do boskiego bytu i jeśli to możliwe, zjednoczenie z nim. Filozofię określano teraz jako upodobanie do Boga. Ona, która pierwotnie była najczyściej teoretycznie badaniem, stała się sprawa przede wszystkim praktyczna: zamiast badać naturę rzeczy, uczyła jak należy żyć. Ta praktyczna koncepcja filozofii objęła pod koniec starożytności nawet i tych, co nie byli nastrojeni religijnie. I oni oczekiwali od filozofa, że będzie nie tylko uczonym, nie tylko metafizykiem ale także i mędrcem. Nie domagali się wprawdzie od filozofii, by ich połączyła z bóstwem natomiast chcieli, by ich pouczyła, jak żyć. A także-jak umierać; filozofia to rozmyślanie nad śmiercią, jak ją wówczas określano. Jeżeli nie może powiedzieć nic o życiu pozagrobowe, to niech przynajmniej powie, jak życiem doczesnym należy pokierować najmądrzej, najgodniej, najszczęśliwiej. Dla szczęśliwych niech będzie nauka cnoty, dla nieszczęśliwych - podpora i pociechą. Niech będzie naukowo opracowaną âsztuką życiaâ, mądrością życiową.

Te różne rozumienia filozofii jakie wytworzyły się w starożytności pozostały i w późniejszych epokach. W wiekach średnich była ona królową nauk, najważniejszym poznaniem rozumowym, ale niekiedy także pozarozumową droga zjednoczenia z Bogiem. Podobnie i w czasach nowożytnych, w których jednak coraz powszechniej wracała do rozumowego i naukowego, platońsko-arystotelowskiego ujęcia. Czasy późniejsze dodały inne jeszcze, nowe jej ujęcie.

Filozofia jako teoria poznania.

Przejęły się mianowicie myślą, która dawniej rzadko tylko się pojawiała: że od dawna wielka koncepcja filozofii jest złudna. Niepodobna bowiem umysłem ludzkim sięgać do istoty bytu i

do jego pierwszych przyczyn. Więc jeśli nie chce się czynić z filozofii sprawy życiowej, praktycznej, lecz chce zachować ja na poziomie nauki, to należy ograniczyć jej zadania. Bytu samego w sobie nie poznamy nigdy, możemy poznać jedynie-nasze myśli o nim. Filozofia ma być nauką o naszych myślach, naszej postawie wobec bytu, naszej wiedzy, naszych czynnościach. Pozostanie najogólniejszą nauką o pierwszych zasadach i powszechnych prawdach, ale o zasadach i prawach poznania, nie bytu. Wszystkie dziedziny bytu podzieliły między sobą nauki przyrodnicze i humanistyczne, tak że dla filozofii tu nic nie zostaje. A jednak jest ona łącznikiem między wszystkim naukami i jest niejako nauką wyższego rzędu:

bada bowiem wspólne wszystkim naukom założenia i granice oraz prawa myśli, która je stworzyła i tworzy dalej. Nie można też dzielić jej, jak dzielono dawniej, bo nie może być przy takim stanowisku mowy o naukowej kosmologii czy też teologii. Ma ona inne działy: w zależności od tego, czy bada nasze rozumienie prawdy , dobra, czy piękna, jest âteorią poznania, etyką, estetyką, albo też jest filozofią religii i sztuki, filozofią: państwa, społeczną, , matematyki, przyrodoznawstwa.

Tak przedstawia się najnowsze, najostrożniejsze, najtrzeźwiejsze rozumienie filozofii. Zainicjowali je filozofowie angielscy w XVII i XVIII wieku, którzy pragnęli wszelką wiedzę oprzeć na doświadczeniu i unikali spekulacji filozoficznych. Rozwinął ja potem sławny niemiecki filozof KANT [1724-1804], który pojmował filozofię jako krytykę poznania, poznanie zaś rzeczy samych w sobie uważał za niemożliwe. Odtąd jest to przeważający w nauce punkt widzenia na filozofię.

Czy jednak jedyny ?

Edytowane przez Mistyk
0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.