malgosia

Ostara 21 marca Słowańskie Jare Święto

3 posty w tym temacie

Ostara – pogańskieświęto, tzw. sabat mniejszy, obchodzony 21 marca, związany z radosnym momentemzrównania dnia i nocy.

Ostara wyznacza początek wiosny. Symboliczny moment kiedydzień (światło) wygrywa z nocą (ciemnością) jest początkiem okresu radości,płodności i rozmnażania się.

Tradycyjnym symbolem tego dnia jest jajko, które symbolizujeodrodzenie i powstanie nowego życia. Tradycja ta została przejęta przezchrześcijaństwo i jajko jest także symbolem związanym z Wielkanocą, która mamiejsce w pierwszą niedzielę po pierwszej wiosennej pełni Księżyca.Zwyczajem praktykowanym tego dnia jest sadzenie ziaren,które tak samo jak jajko są symbolem odrodzenia.

O czym warto pamiętać:

- Ostara to także święto drzew - warto wybrać się do lasulub do ogrodu i porozmaiwać z duchami drzew, złożyć pod drzewem owoce,przytulić się i poczuć tą wszechmocna moc.

- tradycją Ostary jest także chowanie w lesie lub na łąceczerwonych jaj - symbolu płodności.

- warto znaleźć źródło i wymyć w świeżej wodzie amulety italizmany magiczne a także kamienie szlachetne i biżuterię. W ten sposób jejpozytywne energie zostaną w pełni odnowione.

- tradycyjne napoje i potrawy to: ciasto z miodem, sokiowocowe, wino, warzywa i owoce.

- zanim wykonamy ołtarze magiczne należy pamiętać ogruntownych porządkach, które jak wiadomo mają głębokie przesłanie magiczne.

- oprócz wykonania ołtarzyka magicznego polecam udekorowaćcałe mieszkanie przy pomocy świeżych kwiatów, wiosenych wianków.

- jeśli planujesz zalożenie małego ogródeczka z ziołami nabalkonie lub większego na polu lub w ogrodzie - wykorzystaj ten dzień dorytuałów błogosławienia tego miejsca.

Jare Święto (pierwszy dzień wiosny) - etniczne świętoSłowian, przypadające na równonoc wiosenną (21 marca) lub pierwszą niedzielę porównonocnej pełni Księżyca.Dla rodzimowierców słowiańskich święto poświęconeszczególnie Matce Ziemi. Towarzyszące mu obrzędy magiczne miały wnieść dodomostw energię i radość życia oraz zapewnić dobry urodzaj i powodzenie na całyrozpoczynający się wiosną rok. Najbardziej powszechnym i znanym zwyczajem było(symbolizujące przepędzenie zimy) topienie lub spalenie słomianej kukły, zwanejMarzanną. Zazwyczaj czyniono to przy szczególnym wszczynaniu hałasu –trzaskaniu z batów, terkocie i klekocie grzechotek, śpiewie i grze nawszelkiego rodzaju instrumentach. Również i w tym przypadku nie obyło się zestrony Chrześcijaństwa z próbami zakazania tego starosłowiańskiego zwyczaju, oczym pierwsze wyraźne wzmianki odnajdujemy w 1420 roku na Synodzie Poznańskim.Rodzima tradycja okazała się jednak silniejsza. W konsekwencji na przełomieXVII i XVIII wieku próbowano tradycje topienia Marzanny zastąpić (w okresieśrody przed wielkanocnej) zrzucaniem z wieży kościelnej kukły symbolizującejJudasza, co również zakończyło się niepowodzeniem.

Po rytualnym symbolicznym przepędzeniu zimy, przychodziłakolej na powitanie i przyjęcie wiosny. Na wzgórzach mężczyźni rozpalali ogniskamające dodatkowo przyspieszyć oczekiwane przyjście wiosny i słonecznych dni.Młodzi wyruszali na łąki i do lasu w poszukiwaniu wierzbowych i leszczynowychwitek pokrytych pąkami bazi z których następnie "budowali" wiechy.Sprzątano i wietrzono całe domostwa oraz tzw. obejście, prano i szykowanoświeże odzienie, pieczono placki a szczególnie wiosenne kołacze. Najważniejszebyło jednak malowanie jajek - prasłowiański symbol życia, płodności i magicznejsiły witalnej. Pisanka była bowiem szczególnym elementem magicznych obrzędówmogących zapewnić zdrowie i dorodność nie tylko domownikom ale i zwierzętomgospodarczym – w tym celu zwykło się nimi pocierać chore miejsca lub toczyć pogrzbietach zwierząt.

Dla przepędzenia złych mocy, po zakończeniu wszelkich(mogących trwać nawet kilka dni) przygotowań do właściwego święta, w wieczórprzedświąteczny obchodzono całe gospodarstwo i ziołami okadzano każdy jegozakątek. Nazajutrz obchodzono Śmigus - rytuał który początkowo polegał nauderzaniu się nawzajem rozkwitłymi witkami wierzbowymi, baziami. Wierzono, iżpozwala wygonić to tzw. złe, oczyszcza człowieka i daje mu siłę. KulminacjąJarego były zazwyczaj urządzane na świętych wzgórzach uroczystej uczty podczasktórych obdarowywano się kraszankami oraz igrzyska połączone ze śpiewem itańcem. W pewnych regionach resztki jadła z tych uczt zakopywano w miedzach,celem zwiększenia płodności ziemi. Następny dzień rozpoczynano od obmywania sięw świętej wodzie - z czasem rytuał ów przekształcił się w przedpołudniowyzwyczaj oblewania się zimną wodą zwany Dyngusem - miało to moc dodawanialudziom siły życiowej analogicznie tak, jak deszcz daje tę siłę roślinom (wjeszcze późniejszym okresie Śmigus i Dyngus połączono w jeden zwyczaj zwanydziś powszechnie Śmigusem Dyngusem). Wieczorem udawano się natomiast na mogiłyprzodków, gdzie wspominano zmarłych i pozostawiano dla nich jadło. Ostatnimrytuałem był zwyczaj sadzenia młodych drzewek, w korzeniach których zakopywanokawałki świątecznego kołacza.

W pewnych regionach dodatkowo urządzano barwne pochodyzwierząt i ludzi przebranych za zwierzęta. Szły też w nich dziewczęta wbrzozowych wiankach i młodzieńcy niosący palmy. Korowód zamykali muzykanci,którzy hałasowali głośno, żeby wywołać burzę, deszcz i pioruny - pierwszawiosenna burza była bowiem postrzegana jako akt miłosny Peruna z Ziemią(dopiero po pierwszym grzmocie można było rozpoczynać wszelkie prace związane zuprawą roli). W szczególnych przypadkach czarnym i białym wołem orano zaryswioski, co miało dodatkowo chronić jej mieszkańców przed złymi mocami.

Obecnie większość rodzimowierczych tradycji JaregoŚwięta weszło w obrzędowość chrześcijańskiej Wielkanocy.

źródło:http://mariabucardi.pl.tl/Jare-Swieto.htm

1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

W takim razie milego swiętowania życzę :D

Wszystkim

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.