Szept

Tao Na Dziś !

39 postów w tym temacie

Tao które może być poznane nie jest Tao

Substancja świata to tylko nazwa dla Tao.

Tao jest wszystkim co istnieje i może istnieć;

Świat jest tylko oznaczeniem tego, co istnieje i może istnieć.

.........................................................

Zamieszczane przeze mnie wpisy pochodzą z Tao Te Ching ze strony http://www.gnosis.art.pl/e_gnosis/ex_oriente_lux/tao_te_ching1.htm gdzie przedstawiono: "próby interpolacji przekładów Tao Te Ching, której w języku angielskim dokonał Peter A. Merel - na podstawie tłumaczeń następujących osób: Lin Yutang, Ch'u Ta-Kao, Gia-Fu Feng i Jane English, Richarda Wilhelma oraz Aleistera Crowleya."

Moje wpisy i Kuanan sa zachowane w ciągłości takiej jak w Tao Te Chin

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ktoś doświadcza bez Jaźni by odczuć świat,

I doświadcza z Jaźnią by zrozumieć świat.

Dwa doświadczenia są jednym w Tao;

Są różne tylko w świecie.

Żadne doświadczenie nie przenosi Tao

Które jest nieskończenie większe i bardziej subtelne niż świat.

1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Kiedy piękno zostało rozpoznane w świecie

Nauczono się brzydoty;

Kiedy dobro zostało rozpoznane w świecie

Nauczono się zła.

Zatem:

Rzeczy żywe i martwe są oderwane od przyrody;

Trudne i proste są oderwane od postępu;

Dalekie i bliskie są oderwane od miejsca;

Silne i słabe są oderwane od kontroli;

Pieśń i mowa są oderwane od harmonii;

Później i wcześniej są oderwane od następstwa.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Niedziałanie Jest Najwyższą Formą Działania.

Poddanie Się Jest Najwyższą Formą Odwagi.

Chumor Jest Najlepszym Wyznacznikiem Inteligencji.

Nie Trzeba Ruszać Się Z Domu ,By Poznać Najdalsze Zakątki Świata I Wszechświata.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Mędrzec kontroluje bez władzy,

I naucza bez słów;

Pozwala rzeczom powstawać i ginąć,

Wychowuje, ale nie przeszkadza,

Daje ale nie żąda,

I jest zadowolony.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Psychoduchowa/Magiczna Przemiana Czyli Umysłowy/Alchemiczny Proces : (Gniew,Złość,Ignorancja,Egoizm,Zazdrość,Pożądanie ) = Transformacja/Śmierć/Przemiana = Odrodzenie/Oświecenie/Równowaga

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nie chwaląc godnego przeciwdziała się oszustwom

Nie szanując rzadkiego przeciwdziała się kradzieży

Nie wystawiając na pokaz pięknego przeciwdziała się pożądaniu

Zatem mędrzec kontroluje ludzi poprzez:

Opróżnianie ich serc,

Napełnianie ich brzuchów,

Osłabianie ich ambicji,

I umacnianie ich ciał.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Co Znaczy " Prawdziwy Człowiek"?

Prawdziwi ludzie z dawnych czasów nie bali się ,

gdy trwali samotni w swoich poglądach .

Bez wielkich czynów .Bez dalekosiężnych zamierzeń.

Jeśli przegrywali,nie okazywali smutku.

I nie chełpili się w razie wygranej.

Pokonywali strome zbocza bez zawrotów głowy ,

Zanurzali się w wodzie i nie byli mokrzy ,

Przechodzili przez ogień nie doznając szwanku ,

Ich wiedza cały czas była zestrojona z TAO.

Prawdziwi ludzie z dawnych czasów ,

Spali bez snów,

Budzili się bez trosk ,

Jedli proste potrawy ,

Oddychali głęboko,

Tacy ludzie biorą oddech piętami ,

Inni oddychają samym gardłem ,na wpół zduszeni ,

A gdy wiodą spory ,

Słowa bluzgają z ich ust jak wymioty .

Tam gdzie korzenie namiętności tkwią głęboko,

Źródła Niebios szybko wysychają .

Prawdziwym ludziom z dawnych czasów ,

Obca była żądza życia i lęk przed śmiercią ,

Wejście mijali bez zapału ,

A przy wyjściu - w dal - nie stawiali oporu ,

Łatwo przyszło,łatwo poszło .

Nie zapominali - skąd ?

Nie pytali - dokąd ? ,

Ani nie parli zawzięcie do przodu ,

Walcząc o każdy krok .

Brali życie , jakim było , z uśmiechem ;

Przyjmowali śmierć ,jaką była ,bez ceregieli ,

I W Dal Odchodzili,

W Dal!

Nie zamierzali walczyć z Tao ,

Nie próbowali też na własną rękę mu pomagać.

Ich właśnie nazywamy prawdziwymi ludźmi.

Swobodni duchem,wolni od trosk ,

O jasnych czołach ,i twarzach pogodnych ,

Czy byli zimni ? nie bardziej niż jesień ,

Czy gorący ? nie bardziej niż wiosna.

Wszystko,co od nich przychodziło,

Przychodziło jak pory roku ,po cichu.

Chuang Tzu.

1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nie chwaląc godnego przeciwdziała się oszustwom

Nie szanując rzadkiego przeciwdziała się kradzieży

Nie wystawiając na pokaz pięknego przeciwdziała się pożądaniu

Zatem mędrzec kontroluje ludzi poprzez:

Opróżnianie ich serc,

Napełnianie ich brzuchów,

Osłabianie ich ambicji,

I umacnianie ich ciał.

Jeśli ludziom brak wiedzy i pożądań

Przebiegłość nie może działać pośród nich;

Jeśli nie jest podejmowane żadne działanie,

Wtedy wszystko żyje w pokoju.

1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Tao jest bezdennym naczyniem;

Używane przez Jaźń, nie jest napełnione światem;

Nie może być cięte, wiązane, zaciemniane czy uciszane;

Jego głębie są ukryte, wszechobecne i wieczne;

Ja nie wiem skąd się wzięło;

Zaistniało przed naturą.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Natura nie jest uprzejma;

Traktuje wszystkie rzeczy bezstronnie.

Mędrzec nie jest uprzejmy,

I traktuje wszystkich ludzi bezstronnie.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Natura jest jak płuca

Opróżniają się, lecz zaspokajają wszystkie potrzeby,

Im bardziej się porusza, tym bardziej się poddaje;

Mędrzec czerpie w ten sam sposób z Tao

Które nie może się wyczerpać.

1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jak koryto rzeki, serce nigdy nie jest pełne

Jest jak niewysłowiona kobieta

Której wejście jest źródłem świata;

Tao jest zawsze obecne w tych granicach:

Czerp z tego i to nigdy nie zawiedzie.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Daleka Droga

Można dowiedzieć się wszystkiego o świecie, nie wychodząc nigdzie.

Można poznać szlaki Nieba,

nie otwierając okna.

Im Dalej Się Idzie ,Tym Mniej Się Wie .

***

Doskonałość umysłu

Człowiek doskonały używa swego umysłu jak lustra, które niczego nie podchwytuje, niczemu nie przeczy. Otrzymuje, ale nie zatrzymuje.

Edytowane przez Mistyk
0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Natura jest wieczna, ponieważ nie ma Jaźni.

Zatem Mędrzec:

Służy swojej jaźni ostatni, a okazuje się, że została obdarowana jako pierwsza;

Widzi swoje ciało jako poddane przypadkowości, a okazuje się, że ono trwa.

Ponieważ nie służy swojej Jaźni, jest zadowolony.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Najlepszy człowiek jest jak woda,

Która zasila wszystkie rzeczy, i nie walczy z nimi,

Która płynie w miejsca, którymi inni pogardzają,

Jest bliska Tao.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Zatem mędrzec:

Gdy mieszka, trzyma się blisko ziemi

Gdy rządzi, trzyma się porządku

Gdy mówi, trzyma się prawdy

Gdy rozdaje, trzyma się blisko ludzi

Gdy działa, trzyma się okazji

Gdy zajmuje się rzemiosłem, trzyma się kompetencji

Gdy czuje, trzyma się serca

Nie walczy, i dlatego jest bez winy.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Rozciągnij łuk do jego granic i prędko się złamie;

Ostrz miecz by był jak najostrzejszy a prędko się stępi;

Zgromadź największy skarb a prędko zostanie rozkradziony;

Żądaj uznania i honorów a prędko upadniesz;

Wycofuj się, gdy osiągniesz cel - oto droga natury.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Obejmując Tao zostaniesz objęty.

Giętki, łagodnie oddychając, narodzisz się na nowo.

Oczyszczając swoje widzenie, staniesz się czysty.

Wychowując kochanego, staniesz się bezstronny.

Otwierając swoje serce, zyskasz akceptację.

Akceptując świat, obejmujesz Tao.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nosić i wychowywać,

Stwarzać, lecz nie posiadać,

Dawać i nie żądać,

Kontrolować i nie rządzić,

To jest miłość.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Trzydzieści szprych spotyka się w piaście;

Koła możemy używać dzięki temu, że w środku jest puste.

Glina jest modelowana w kształt naczynia;

Kubka możemy używać dzięki pustemu miejscu.

Ściany są budowane wokół paleniska

Domu możemy używać dzięki drzwiom.

Tak bogactwo pochodzi od tego, co jest,

Ale wartość od tego, czego nie ma.

2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Za dużo koloru oślepia oko

Za dużo dźwięku ogłusza ucho

Za dużo smaku stępia podniebienie

Za dużo zabawy doprowadza umysł do obłędu

Za dużo pożądań rozszarpuje serce.

2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Trzydzieści szprych spotyka się w piaście;

Koła możemy używać dzięki temu, że w środku jest puste.

Glina jest modelowana w kształt naczynia;

Kubka możemy używać dzięki pustemu miejscu.

Ściany są budowane wokół paleniska

Domu możemy używać dzięki drzwiom.

Tak bogactwo pochodzi od tego, co jest,

Ale wartość od tego, czego nie ma.

Bardzo lubię ten fragment Tao Te Ching (Rozdział 11), bo oddaje on Istotę Tao. jest kilka wersji tłumaczeń tego rozdziału. Moje ulubione to Thomasa Cleary'a z "Istoty Tao"

Oto jego interpretacja części 11 Tao Te Ching

"Trzydzieści szprych schodzi się w piaście:

ich wartość dla wozu jest tam,

gdzie ich nie ma.

Kiedy koło garncarskie tworzy naczynie,

wartość naczynia jest dokładnie tam,

gdzie nic nie ma.

Kiedy otwierasz drzwi i okna na przestrzał,

tam właśnie gdzie nie ma nic,

są one użyteczne dla przestrzeni.

A zatem byt jest dla pożytku,

niebyt dla użyteczności. "

A to oryginał:

lz11.gif

1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Za dużo koloru oślepia oko

Za dużo dźwięku ogłusza ucho

Za dużo smaku stępia podniebienie

Za dużo zabawy doprowadza umysł do obłędu

Za dużo pożądań rozszarpuje serce.

Mędrzec dba o brzuch, nie o zmysły;

Pozwala na ruch uczuć i akceptuje substancję.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Święci mówili: „Pochwały i potępienia powodują niepokój;

Przedmioty nadziei i obawy są wewnątrz twojej Jaźni”.

„Pochwały i potępienia powodują niepokój”

Bo musisz żywić nadzieje i obawy, żeby przyjmować lub tracić.

„Przedmioty nadziei i obawy są wewnątrz twojej Jaźni.”

Bo bez Jaźni ani szczęście ani nieszczęście nie może się zdarzyć.

Dlatego:

Ten, kto obserwuje świat jako Jaźń jest zdolny kontrolować świat;

Ten, kto kocha świat jako Jaźń jest zdolny karmić świat.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Wypatrywane, ale nie może być widziane - jest poza formą;

Słuchane, ale nie może być słyszane - jest poza dźwiękiem;

Chwytane, ale nie może być dotknięte - jest poza zasięgiem;

Te bezdenne rzeczy unikają definicji,

I łączą się w jednej tajemnicy.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

W jego podnoszeniu się nie ma światła,

W jego upadku nie ma ciemności,

Ciągła nić poza określeniem,

Kreśląca to, co nie może istnieć,

Jego forma bezforemna,

Niczego nie wyobraża,

Jego imieniem Tajemnica,

Spotkaj to, nie ma twarzy,

Podążaj za tym, nie ma pleców,

Zrozum przeszłość, ale usługuj teraźniejszości;

W ten sposób znasz ciągłość Tao,

Która jest jego esencją.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Święci posiedli zrozumienie

Tak głębokie, że nie mogą być zrozumiani.

Skoro nie mogą być zrozumiani

Mogę tylko opisać ich wygląd:

Ostrożni, jak ktoś kroczący po cienkim lodzie,

Wahający się, jak ktoś, kto obawia się niebezpieczeństwa,

Skromni, jak ktoś, kto jest gościem,

Delikatni, jak topniejący lód,

Naturalni, jak niecięte drewno,

Puści jak koryto rzeki,

Nieprzeźroczyści, jak mętna woda.

Ten, kto może wciąż leżeć, kiedy błoto osiada,

I pozostaje wciąż, dopóki woda płynie

Nie szuka spełnienia

I przekracza naturę.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

PRZEKRACZANIE NATURY

Opróżnij kompletnie Jaźń;

Obejmij doskonały pokój.

Świat będzie powstawać i poruszać się;

Obserwuj go wracającego do stanu spoczynku.

Wszystkie kwitnące rzeczy

Powrócą do swojego źródła.

Ten powrót jest pełen pokoju;

To droga natury,

Wieczne więdnięcie i odradzanie.

Rozumienie tego przynosi oświecenie,

Nieznajomość tego przynosi niedolę.

Kto rozumie drogę natury staje się wszystko-miłujący;

Będąc wszystko-miłującym staje się bezstronny;

Będąc bezstronnym staje się wspaniałomyślny;

Będąc wspaniałomyślnym staje się częścią natury;

Będąc częścią natury staje się jednym z Tao;

Będąc jednym z Tao staje się nieśmiertelny:

Chociaż jego ciało przepadnie, Tao nie.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.