Damian907

Użytkownicy
  • Zawartość

    7
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Reputacja

2 Neutral

O Damian907

  • Tytuł
    Ezo młodszy użytkownik
  1. Kwestia pustości "ja" a kwestia wolnej woli to są zupełnie inne tematy. Zresztą, żeby przejść do dyskusji o wolnej woli to ktoś musiałby sprecyzować co przez to rozumie, gdyż nie jest to oczywiście jednoznaczna nazwa. Świadome ja? Istnienia trwałego i niezmiennego "ja" trudno udowodnić (jeśli ktoś uważa inaczej niech to zrobi), poprzestańmy zatem na czymś takim jak świadomość, ta istnieje i z nią Buddyzm pracuje Pozdrawiam wszystkich forumowiczów
  2. Co z powa?Przeniesieniem świadomości,świadomym przeniesieniem? Może napisałem nieprecyzyjnie, chodzi o to że zdecydowana większość nie wybiera świadomie, oczywiście wysoko urzeczywistnione istoty nie mają z tym żadnego problemu, ale one nie zajmują się (z tego co wiem) jednostkami, ale starają się nauczać jak największą liczbę chętnych istot (ponieważ tych jest niezliczona liczba, a istot przebudzonych nie jest wiele). Choć oczywiście mogę się mylić, a tych "jednostkowych" odrodzeń się po prostu nie odnotowywuje w tekstach (choć sam w to nie wierzę). Samo Phowa to przeniesienia świadomości poza ciało, co odcina ostatecznie strach przed śmiercią.
  3. Być może, to nie jest sprzeczne z Buddyzmem, choć nie naucza się w ten sposób. Pozdrawiam, Damian
  4. Wg Buddyzmu wybieramy przyszłą form poprzez wrażenia jakie nagromadzimy w umyśle, a nie świadomie (gdyby tak było to każdy wybierałby narodziny jako milioner, a nie jako biedak, lub człowiek chory). Jest dokładnie tak jak we wskazanym tekście z innego forum: "Jeśli jesteś zwykłym człowiekiem wrażenia nagromadzone w twojej, podświadomości wyłonią się po śmierci tworząc pewną strukturę polegającą na tym, że najsilniejsze zdominują pozostałe i pociągną cię w stronę następnego odrodzenia. Najsilniejszy program będzie niejako niósł system. Będziesz tego doświadczał dopóki ów program się nie wyczerpie. Jeśli natomiast osiągnąłeś już poziom pozapersonalny i zrealizowałeś to, że nie jesteś swoim ciałem, lecz że je masz, odrodzisz się na skutek własnego życzenia przynoszenia pożytku innym i używając nowego ciała jako narzędzia, będziesz działał dla ich dobra." Lama Ole Nydahl.
  5. Jesteśmy w dziale Buddyzm, więc chciałbym zaznaczyć iż w Buddyzmie nie ma przeznaczenia (jest tylko uwarunkowanie przez karmana, z którym jednak możemy pracować, ostatecznie to my kształtujemy naszą sytuację zgodnie z prawem przyczyny i skutku), jeśli chodzi o komentowaną wypowiedz to jej autorem jest niebuddysta, komentujący niebuddyjski artkuł.
  6. Dobre pytanie, dobra odpowiedź - Bhante Shravasti Dhammika http://sasana.wikidot.com/dobre-pytanie-dobra-odpowiedz (Wprowadzenie do Buddyzmu w formie pytań i odpowiedzi.)
  7. Buddyzm w dwunastu punktach Christmas Humphreys Poniższe zasady buddyzmu zostały sformułowane w 1945 roku przez Christmas Humphreys'a, prezydenta Towarzystwa Buddyjskiego w Londynie. Odnoszą się one do fundamentalnych zasad wspólnych dla wszystkich buddyjskich tradycji. = 1 = Każda ludzka istota ponosi odpowiedzialność za własne myśli, słowa i czyny. Nie istnieje żaden zbawca - człowiek czy Bóg, który mógłby obdarzyć Oświeceniem, czy też zabronił go osiągnąć. Celem życia jest osiągnięcie pełnego Oświecenia - stanu świadomości, w którym wszelkie poczucie oddzielnego "ja" zostaje odrzucone. Cel ten urzeczywistnia się dzięki Szlachetnej Ośmiorakiej Ścieżce, która wyprowadza każdą istotę z domu "ja", ogarniętego płomieniami nienawiści, pożądania i iluzji do kresu cierpienia. = 2 = Budda pokazał trzy charakterystyczne cechy egzystencji. Wszystko cokolwiek istnieje, człowiek czy góra, myśl czy idea podlega temu samemu cyklowi istnienia: narodzinom, wzrostowi i rozpadowi - śmierci. Jest to prawo przemian, nietrwałości. Życie jest nieprzerwane i zawsze poszukuje ekspresji w coraz to nowych formach. Siła życiowa ciągle płynie, a ten kto chwyta się kurczowo jakiejkolwiek formy, niezależnie od tego, jak piękna ona by była, stawiając opór przepływowi sprowadza na siebie cierpienie. = 3 = Prawo przemian stosuje się również do "ja". Jednostka nie posiada żadnej nieśmiertelnej i niezmiennej istoty. Tylko ostateczna rzeczywistość, którą Budda nazwał "Niezrodzoną, Niemającą Początku, Nieuformowaną" nie podlega zmianom. Wszelkie formy życia, łącznie z człowiekiem są przejawem tej Rzeczywistości. [...] Głupotą jest wiara w oddzielne "ja" i jego egoistyczne pożądania, które są przyczyną ludzkich cierpień. = 4 = Wszechświat jest wyrazem prawa (Dharmy). Wszystkie skutki mają swoje przyczyny, a charakter człowieka to całkowita suma jego poprzednich myśli, słów i działań. Karma - prawo akcji i reakcji rządzi wszelkim istnieniem. Człowiek jest jedynym twórcą swego otoczenia, własnych reakcji, swojej przyszłości i ostatecznego przeznaczenia. Dzięki właściwym, pozytywnym myślom i działaniom może on stopniowo oczyścić swoją naturę i we właściwym czasie osiągnąć wyzwolenie z kręgu wcieleń. [...] = 5 = Energia życiowa podlegająca karmie jest jedna i niepodzielna, chociaż jej ciągle zmieniające się formy są niezliczone i nietrwałe. Śmierć nie istnieje, przemijają tylko formy - każda musi przejść przez ten sam cykl narodzin, rozwoju i rozpadu. Ze zrozumienia jedności życia rodzi się współczucie, poczucie tożsamości z życiem manifestującym się w różnych formach. Współczucie to mądrość w działaniu, głęboka świadomość uniwersalnej harmonii [...] = 6 = Część powinna być zainteresowana całością. W swej niewiedzy człowiek myśli, że może odnieść sukces dążąc do własnych celów. Ta niewłaściwie skierowana energia egoistycznego pożądania stanowi przyczynę cierpienia. Cierpienie zaś uczy jak ograniczyć i w końcu zlikwidować jego przyczynę. Budda przekazał Cztery Szlachetne Prawdy: o wszechobecności cierpienia, o jego przyczynie spowodowanej niewłaściwie skierowanym pożądaniem i o sposobie leczenia, czyli o usunięciu cierpienia, a także o Ośmiorakiej Szlachetnej Ścieżce rozwoju, która wyprowadza poza nie. = 7 = Ośmioraka Ścieżka składa się z Właściwego Poglądu, Właściwej Postawy Umysłu, Właściwej Mowy, Właściwego Działania, Właściwego Sposobu Utrzymywania się, Właściwego Wysiłku, Właściwej Koncentracji i Właściwego Samadhi. Ponieważ buddyzm jest sposobem życia, a nie jego teorią, kroczenie tą ścieżką jest istotne dla własnego wyzwolenia [...] = 8 = Budda opisał Ostateczną Rzeczywistość jako "Niezrodzoną, Niemającą Początku i Nieuformowaną". Nirwana - świadomość tej rzeczywistości, Stan przebudzenia (do wewnętrznej Prawdy) czy też Oświecenie stanowi cel Ośmiorakiej Ścieżki. Ten ostateczny stan świadomości - położenie kresu ograniczeniom "ja" da się osiągnąć tutaj na ziemi. Wszyscy ludzie i inne formy życia mają w sobie potencjał Oświecenia; dlatego też Oświecenie polega na świadomym staniu się tym, czym już potencjalnie jesteśmy. "Spójrz do swego wnętrza - jesteś Buddą." = 9 = Od potencjalnego do aktualnego Oświecenia prowadzi Środkowa Droga - Ośmioraka Ścieżka, "od pożądania do spokoju" - proces rozwoju przebiegający pomiędzy przeciwieństwami, unikający wszelkich ekstremów. Budda do końca kroczył tą drogą. Tak więc, wiara w buddyzmie polega na rozsądnym rozumowaniu, że tam gdzie doszedł przewodnik również możemy dojść sami. Współczucie i mądrość powinny być na równi rozwinięte. [...] = 10 = Buddyzm kładzie nacisk na potrzebę koncentracji i medytacji, która z czasem doprowadza do rozwoju duchowych zdolności. Wewnętrzne życie jest tak samo ważne jak zewnętrzna aktywność, a wewnętrzny spokój potrzebny jest do harmonijnego życia. Buddysta zawsze powinien być świadomy swojego działania. [...] = 11 = Budda powiedział: "Wytrwale pracujcie nad swoim własnym wyzwoleniem". Buddyści nie uznają żadnych autorytatywnych prawd za wyjątkiem własnej intuicji. [...] Buddyści wykazują wielką tolerancję w stosunku do innych religii i filozofii, wychodząc z założenia, że nikt nie ma prawa przeszkadzać swemu sąsiadowi w jego podróży do celu. = 12 = Buddyzm nie jest ani pesymistyczny, ani eskapistyczny. To system filozoficzny, religia, duchowa nauka i styl życia, który jest logiczny, praktyczny i uniwersalny. Przez 2500 lat satysfakcjonował duchowe potrzeby prawie jednej trzeciej ludzkości. Przemawia do poszukujących prawdy, ponieważ nie uznaje dogmatów, zadowala i rozum i serce. Kładzie nacisk na zaufanie do siebie i na tolerancję dla innych punktów widzenia. Zawiera w sobie naukę, religię, filozofię, psychologię, mistycyzm, etykę i sztukę. Wskazuje na człowieka jako na jedynego twórcę swego obecnego życia i własnej przyszłości. http://www.buddyzm.edu.pl/cybersangha/page.php?id=34